Google+ Followers

Friday, January 06, 2006

Et drama fra virkeligheten.

Antall akter varierer.






(Det banker på. Døra åpnes forsiktig på gløtt, og støyen innenfra strømmer ut.)


Kremt. Ja?


Får jeg komme inn?


Inn hit?


Ja.


Du, jeg vet ikke jeg. Det ser ikke ut her inne! Jeg har hatt så mye å gjøre skjønner du. Har ikke ryddet eller vasket på lenge. Det bruker ikke å være så ille som nå altså.


Jeg vet da hvordan det er.


Ja, men jeg liker ikke å vise det frem sånn som det ser ut nå. Kan vi ikke bare stå her i døråpningen å snakke litt da?


Jeg vil gjerne komme inn. Jeg har ikke kommet for å kritisere deg.


Nei, du har vel ikke det, men jeg har ikke ordnet i stand noe. Jeg ventet ikke akkurat besøk i dag da.


Nei, du gjorde ikke det, men det ordner seg. Jeg har tatt med alt du trenger.


Hva mener du med alt? Mat tenker du på?


Alt.


Men det behøvde du da ikke! Jeg skal ta meg sammen nå. Kom tilbake om en stund så skal jeg få fikset opp litt her inne imens, og stelt i stand et eller annet vi kan spise.


(Døra lukkes. Musikken skrues opp. Gjesten blir stående utenfor. Etter en stund banker han på igjen. Det tar litt tid før døra åpnes. På gløtt denne gangen også.)


Beklager at det tok litt tid. Måtte dempe musikken litt. Hører ikke hva du sier ellers. Du liker vel denne cd'en du. Det er den nyeste av de nye. Skikkelig bra! Det hjelper med musikk til arbeidet vet du. Men er du tilbake allerede da? Jeg har ikke fått gjort så mye her egentlig. Jeg var så uheldig å velte en stor bokhylle, var fullt av ting i den og alt gikk i tusen knas. Veldig irriterende. Tror jeg får limt sammen en del av det, men mye må bare kastes. Kanskje det går an å kjøpe nytt, men det koster jo penger, og det har jeg ikke akkurat for mye av.


Jeg sa jo at jeg har tatt med alt du trenger.


Jeg hører du sier det, men jeg skjønner ikke hva du mener. Du mener da ikke alt? Jeg forstår ikke dette. Jeg er ikke sikker på hvem du er en gang. Nå må jeg inn å fortsette arbeidet.


Vent. Ta det litt med ro. Trekk pusten, og se på meg.


Er det? Men kan det være? Er det virkelig deg? Men hvorfor? Hvorfor står du her?


Fordi du ikke vil slippe meg inn.


Men, du har ikke noe bedre å gjøre da? Noe viktigere?


Nei.


Du vil inn, og du bryr deg ikke om rotet mitt. Har jeg forstått deg rett?


Ja.


Har du litt tid igjen da, eller må du kanskje videre nå?


Jeg går ingen steder sier jeg. Jeg blir hos deg.


Men er det ikke noen andre du heller vil være hos? Noen som har det mer i orden hjemme? Som er mer interessant å snakke med. Som er reist litt og sett litt, studert?


Jeg vil være hos deg.


Jeg har jo stort sett vært alene her jeg da. Det er ganske trangt her inne forstår du. Ganske mørkt også. Men hvorfor sier du ikke noe? Du ser bare på meg du. Det er sant altså? Alt jeg trenger?


(Tenkepause)


Hvis du virkelig mener det så er du velkommen inn, men du får ta det som det er.


(Døren åpnes helt, og de går inn. Freden senker seg.)



6 comments:

funky_uncle said...

Yeah!

Tror vi har fått besøk av samme typen.

Anonymous said...

shit, for en deilig blog
Så herlig jeg tror du er, Grete-mor
Behagelig !!
Ble glad i deg med en gang, lissom !!

ta mot en klem, a !!

Rachel

Grete said...

uncle: Det tror jeg og.

Rachel: Klemmen er mottatt! Takk for oppmuntrende ord :) Fint å få besøk av deg her. Er du samme Rachel som Rachel på jesusonline forresten?

Sophie said...

ÅÅÅÅÅÅÅ... SUKK!!! Han vil til og med danse midt i rotet. Vettu, jeg får av en eller annen grunn ikke til å kommentere forrige blog-det diktet. SÅ da sier jeg det her istedet at det var utrolig, vanvittig, fantastisk, hjerte, dåp, fisk, smergelskive, snerk, pangolin, mandonlin, sinnsykt, bravo og FINT!!!!!!!!!!!

Sophie said...

og hallo det her var jo helt genialt. som om han skulle skrevet det selv.

LOVE!!

Og tusen takk for masse kommentarer på dikt.no, det var shempegøii.. (jippii)

Grete said...

Tusen takk for koselige kommentarer, Sophie! Du fikk meg til å smile fra øre til øre :)